Gyermekfogászat

Az első fogorvosi vizsgálat ideje gyermekkorban

Fogorvoshoz szoktatás

A tejfogak, maradó fogak szuvasodása elkerülhető

A helyes fogápolás megtanítása – a szülőknek is!

Lokális fluroid kezelés – hatékony védelem a fogszuvasodás ellen

Barázdazárás – a fogszuvasodás megelőzésére

Tejfogak tömése

Tejfogak gyökérkezelése

Az első fogorvosi vizsgálat ideje gyermekkorban

Az első fogorvosi vizsgálat ideje gyermekkorbanMikor vigyem el először fogorvoshoz a gyermekemet?

Minél előbb! A gyermekeknél talán még fontosabb feladat a fogorvostól való félelem megszüntetése, illetve annak megelőzése. Éppen ezért, még akkor kell elvinni a gyermeket fogorvoshoz, amikor még nincs szükség semmilyen kezelésre. A cél, hogy a gyermek számára természetes legyen a fogorvoshoz járás. A gyermekek kezeléséhez nagy türelem és tapasztalat kell, nekünk fogorvosoknak azt kell elérnünk, hogy ne érje semmilyen negatív élmény őket. Ehhez legelőször a lelküket kell megközelítenünk.

Nagyon fontos, hogy az első találkozás a fogorvossal örömteli, szorongásmentes legyen, ehhez persze az is kell, hogy a fogorvos tudjon bánni a gyermekekkel. A tejfogak kibújása után évente kétszeri ellenőrzés ajánlatos.

Fogorvoshoz szoktatás

Fogorvoshoz szoktatásHa a kisgyermek megszokja a látogatásokat a fogorvosnál, akkor idősebb korában sem fog félni a fogászati kezelésektől. A mai felnőttek kb. 70%-a azért nem jár fogorvoshoz, mert fiatalkorában valamiféle trauma érte. A traumát okozhatta a nem túlságosan megértő fogorvos, a fájdalmas fogászati kezelés stb.

Nem csak a maradó fogakat, hanem a tejfogakat is védeni kell a szuvasodástól (lyuktól)! Miért??? A tejfogak biztosítják ugyanis a helyet, ahova később benőnek a maradó fogak. Emellett a tejfogak szuvasodása ugyanúgy fájdalmat okozhat a gyermekeknek, mint felnőtt korban a maradó fogak szuvasodása.

A tejfogak, maradó fogak szuvasodása elkerülhető

A tejfogak, maradandó fogak szuvasodása elkerülhetőKülönböző prevenciós kezelésekkel már gyermekkorban megakadályozhatjuk a fogak szuvasodását! A fogszuvasodás megelőzésének legegyszerűbb módja -a helyes szájápolás és étrend mellett- a lokális fluorid kezelés és a barázdazárás. A fogak helyzeti rendellenességeit ugyancsak időben kezelni kell! A kisgyermekek foga a cukros teák, gyümölcslevek, sőt még az éjszakai tejfogyasztás miatt is romlik. Sok szülő nem tudja, hogy mielőtt az első tejfogak kihullanak, kb. 6 éves korban a tejörlő fogak mögött kibújik a 4 maradó nagyőrlő fog, éppen ezért a szülők ezeket a maradó fogakat, tejfogaknak hiszik.

A helyes fogápolás megtanítása – a szülőknek is!

A fogágybetegség kezeléseMár gyermekkorban ki kell alakítanunk azokat a szájhigiénés szokásokat, amelyek azután egész életünkben elkísérnek bennünket. Miután a kisgyermek, koránál fogva még nem tudja eredményesen tisztítani a fogait, azt a szülőnek kell elvégezni helyette. A szájápolás fortélyait a szülőnek is tudnia kell, ahhoz hogy megtanítsa gyermekének. Még a szülőket is a fogorvosnak kell megtanítania a helyes szájápolásra. A helyes technika használata hatalmas különbséget jelenthet a hatékonyságban.

Az egészséges száj eléréséhez már gyermekkorban elengedhetetlen a rendszeres és alapos tisztítás rutinná tétele.

Lokális fluroid kezelés – hatékony védelem a fogszuvasodás ellen

A fogszuvasodás megelőzhető, ha a fogakat fluoridot tartalmazó anyagokkal kezeljük. Miután a fluoridok elősegítik az ásványi anyagok visszaépülését a meggyengült fogzománcba, a fluorid bevitele erősíti a fogzománcot a fogszuvasodással szemben. Ennek köszönhetően az eljárással csökkenthetjük a fogszuvasodás kockázatát. Szervezetbe juttatása sokféleképpen lehetséges. Egyik módja, hogy a fluoridot közvetlenül a fogfelszínre juttatjuk, zselé vagy ecsetelő formában. Növelhetjük a fluoridos kezelés hatékonyságát, ha az anyagot iontoforézissel juttatjuk a fogzománcba. Ez a kezelés teljesen fájdalommentes, gyors eljárás, intenzíven segíti a fluorid beépülést, gátolja a baktériumok elszaporodását a fogfelszínen. A magas koncentrációjú fluoridot tartalmazó zselé csak a fogzománccal érintkezik (két-három percig), káros mellékhatása nincs. A kezelés évente kétszer ajánlott. Ennél a módszernél nem terheljük a gyermek szervezetét felesleges fluorral – szemben az otthoni ecseteléssel, ahol a gyermek általában szinte mindent lenyel.

Barázdazárás – a fogszuvasodás megelőzésére

Barázdazárás - a fogszuvasodás megelőzéséreA barázdazárás különösen gyermekkorban ajánlott a maradó fogak áttörése után, ugyanis a barázdazárás megvédi a gyermek maradó fogait a fogszuvasodástól. A legsérülékenyebbek, a szuvasodás kockázatának leginkább kitett fogak a kisgyermek 6-8 éves korában először előbújó maradó nagyőrlő fogai, a hatosok, ezért elsőként itt kell alkalmazni a barázdazárást. Ezen fogak csücsök- barázdarendszere igen összetett, nehezen tisztítható, még a felnőttek számára is. A barázdazárás során egy speciális fluorid tartalmú anyaggal feltöltjük a fogak barázdarendszerét. A barázdazáró anyag lezárja a barázdákat, így a barázdazárt felszíneken megakadályozza a plakk lerakódását és a fogszuvasodást. A kezelés teljesen fájdalommentes, egyszerű és gyors, nincs fúrás!

A barázdazáró anyag pár éven belül kitöredezhet a fogból, de addigra a gyermek felcseperedik, tudatosan tisztítja a fogait és annak barázdáit. A kitöredezett barázdazáró anyagot ki is lehet cserélni. A barázdazárás felnőtteknek is ajánlott eljárás, ha a páciens magas caries rizikójú csoportba tartozik, fogszabályzó kezelés alatt áll, bizonyos általános megbetegedéseknél.

Tejfogak tömése

Tejfogak töméseHa a kisgyermeknél fogszuvasodás áll fenn, akkor mindenképpen el kell vinni fogorvoshoz, és nem szabad félvállról venni a dolgot. Ha időben nem avatkozunk be, akkor egyre mélyebbre terjed a szuvasodás, és gyökérkezelésre, rosszabb esetben húzásra lesz szükség. A tejfogak szerkezete más, mint a maradó fogaké, emiatt a fogszuvasodás gyermekkorban sokkal gyorsabban terjed.

A tejfogak zománc rétege jóval vékonyabb, mint a maradó fogak zománca, a fogbél, viszont arányait tekintve sokkal nagyobb kiterjedésű. Ezen aránytalanságok miatt, a fogszuvasodás folyamata a normálisnál gyorsabban terjed, és a kisebb problémák is komoly következményekkel járhatnak.

A töméskészítés a beteg tejfogaknál hasonlóan történik, mint a maradó fogak esetében.

A gyermekek fogaiba fluoridot tartalmazó végleges tömőanyagot helyezünk. Ezzel csökkenthetjük a tömés mellett képződő másodlagos szuvasodás esélyét. Így elkerülhetjük a tömések időnkénti cseréjét, a fogak ismételt fúrását.

Tejfogak gyökérkezelése

A maradó fogakhoz hasonlóan a tejfogak is részesülhetnek gyökérkezelésben. Ha a szuvasodás eléri a fogbelet, akkor feltétlenül kezelésre szorul. Minden módszert meg kell ragadnunk a gyulladt tejfogak megmentésére. Eltávolításuk csaknem helyrehozhatatlan hiba! A gyakran indok nélkül, idő előtt eltávolított tejfogak hiánya a maradófog beilleszkedését gátolja, mert a fog helye beszűkül. A gyulladt tejfog gyökérkezelésekor fontos követelmény, hogy a kezelés fájdalmmentes, a tömés pedig rövid idő alatt elkészíthető legyen.